19 de maig 2016

Avançant amb el fre posat

L’electrònica digital i les computadores, juntament amb l’increment de personal altament qualificat, ha causat un creixement exponencial de la tecnologia durant els últims 50 anys. Aquest fet s’ha traduit en una millora en sanitat, transport, construcció, agricultura, entre molts altres sectors, contribuint a incrementar la qualitat de vida, desenvolupant països i activant economies.
No obstant això, en qüestions educatives, els nostre sistema intenta avançar com ho faria un cotxe amb el fre posat. Els mètodes no han estat capaços d’actualitzar-se ni d’estar a l’alçada dels temps i, per aquest motiu, hem col·lapsat.
En primer lloc, les últimes generacions hem patit una educació que limita les capacitats dels estudiants: a mesura que passaven les classes i els cursos, es tornava a repetir lliçons ja fetes i compreses, destinant un temps que hagués estat més útil destinar a aprofundir altres coneixements. A conseqüència d’aquest fet, per exemple, un alumne finalitza primària coneixent en anglès els dies de la setmana, els mesos de l’any i el verb to be, però poc més. En relació a matemàtiques, es destina tres cursos a aprendre a multiplicar i a dividir (o fer fraccions); en qüestions lingüístiques, de quatre a sis anys analitzant morfosintàcticament. No obstant, els estudiants que accedeixen a la universitat, veuen com de forma sobtada el nivell esdevé molt superior, intentant d’aquesta manera impartir uns coneixements molt elevats en poc temps i així compensar els anys perduts.
Per una altra banda, aquesta revolució tecnològica ens podria ser d’ajuda per canviar el mode en què aprenem. Per exemple, en branca científica, una vegada ja s’ha après a multiplicar i dividir, practicar els problemes amb l’ajuda de calculadora per optimitzar el temps els següents cursos i poder derivar, integrar i fer matrius abans d’acabar l’ESO – o a física i química,  ajudar-se d’un ordinador per no haver d’aprendre fòrmules, però sí saber quan són útils per saber resoldre els problemes raonant, no memoritzant-ne semblants.
Millorar l’eficiència educativa per mitjà de la tecnologia, significa gastar menys temps a l’infantesa assegut a una cadira o passar tardes fent deures, però alhora acabar els estudis obligatoris amb uns millors resultats.

Alex Rua
Militant de la JNC Sant Andreu